Krakow, Polen

I vinterferien var jeg på jentetur til Krakow i Polen. En herlig hendelsesfull og artig tur hvor vi venninne fra Norge og Irland gjenforentes.

Før turen virkelig startet tilbrakte jeg en mindre komfortabel men veldig takknemlig natt på mitt kjære søskenbarns sofa i Oslo. Og morgenen etter tilbrakte jeg så mye tid på Arlanda flyplass at jeg fikk lest noen hundre sider i den nye boka mi... Ganske så avslappende!

Når jeg endelig ankom Krakow fikk jeg raskt installert meg i leiligheten, men hadde noen timer å slå ihjel før resten av reisefølget kom. Så jeg vandret litt rundt i det friske vinterværet og nøt arkitekturen.

Men så kom disse flotte jentene endelig fra Slovakia og Irland og festen kunne begynne. Vi spiste et bedre måltid på et steakhouse...

Og drakk enda bedre drinker utover kvelden! Alle i et strålende humør over endelig å treffes!

På den andre dagen strålte sola og vi vandret rundt i gatene og sjekket ut området. Leiligheten vår lå rett ved Rynek og det store torget som ligger midt i hjertet av Krakow.

Vi fant raskt en Irsk pub hvor vi meldte oss på en pubquiz. De to lagene våre var nok fortapte allerede på første runde "where in Krakow", men vi vant mye på sjarmen!

Etter vi tapte quizen så det sang etter dro vi på en jazzklubb med live musikk og tok over showet der også. Det var piker, vin og sang!

På dag 3 tok vinterværet oss igjen og det ble et mildt sagt ugjestmildt miljø i minusgrader og vind. Men ingenting stoppet oss hardbarkede vikinger og keltere fra å vandre gatene til det jødiske kvarteret.

Her fant vi et herlig fargesprakende område fullt av bruktbutikker og små kunstgallerier og atelierer. Vi så sporene etter et marked, som sikkert hadde vært fullt av liv hadde det ikke vært for snøstormen!

Til slutt måtte vi innrømme at vi ikke hadde pakket riktige klær og søkte tilflukt i en japansk restaurant. Her spiste vi (vikingene)oss proppmette på deilig sushi. Noen av oss var ikke så interessert i rå/ufritert fisk (kelterne).

Den siste dagen tok vi den uunngåelige turen til Auschwitz og Birkenau. Dagen var selvfølgelig preget av sorg, medfølelse og avsmak for hele menneskeligheten, men også en sjokkerende bitende kulde og dermed selvmedlidenhet!

De berømte ordene "Arbeit macht Frei" over inngangen til Auschwitz.

Bare størrelsen på konsentrasjonsleiren Birkenau var skremmende. Den guidede turen i de to leirene tok 3 timer utenom bussturene, og fortalte oss mye og mere enn vi ville vite om grusomhetene som foregikk her.

Til sist spiste vi et ordentlig Polsk måltid på en koselig og latterlig billig restaurant...

Før vi avsluttet det hele med en skål, reiste til hver vår del av Europa.
En flott tur med verdens herligste jenter!

Én kommentar

Godvin

27.02.2013 kl.21:59

trineisaksen: Fin blogg :)